Zakat merupakan
rukun Islam yang wajib ditunaikan. Kepentingan mewajibkan zakat ditegaskan oleh
Rasulullah SAW ketika Baginda mengutus Muadh b. Jabal ke Yaman. Pada awal
pemerintahan Khulafa al-Rasyidin, penguatkuasaan zakat amat ditegaskan.
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq pula sanggup memerangi golongan yang enggan
membayar zakat semasa pemerintahan beliau. Hal ini menunjukkan kepentingan
membayar zakat yang merupakan sumber pendapatan negara.
Peraturan dan kaedah perakaunan zakat
telah digubal dari semasa ke semasa selari dengan perkembangan dan keperluan
masyarakat. Walau bagaimanapun, kaedah penggubalan peraturan dan kaedah
perakaunan zakat menjadi perbahasan yang berterusan dalam kalangan fuqaha. Hal
ini malah disuarakan oleh Syeikh Mahmud Syaltut, bekas Syeikh al-Azhar yang
sedih melihat timbulnya jurang perbezaan antara para pemerintah dengan para
fuqaha dalam hal yang berkaitan dengan kewajipan membayar zakat. Beliau
menegaskan betapa perlunya kaum Muslimin didedahkan tentang kepentingan
kewajipan membayar zakat yang sama dengan kewajipan menunaikan solat.
Menurut Muhammad Syukri Salleh dalam
artikel penulis “Isu Perakaunan Zakat Perniagaan di Malaysia”, semasa zaman
Rasulullah SAW, kekayaan dan kemiskinan yang wujud seiring pada waktu itu tidak
menimbulkan apa-apa konflik. Hal ini demikian kerana orang miskin reda dengan
kemiskinan yang dialami, manakala orang kaya pula gemar memberi dan membantu
mereka yang memerlukan. Hal ini juga disebabkan oleh sistem percukaian dan
kewangan yang diamalkan oleh Rasulullah pada ketika itu. Rasulullah SAW telah
memulakan sistem percukaian dan kewangan selepas Baginda berhijrah ke Madinah
dan pada ketika itu, zakat dan sedekah merupakan sumber utama pendapatan negara.
Pada ketika itu juga, Madinah mempunyai
sumber pendapatan lain. Jizyah merupakan cukai yang dikenakan terhadap semua
orang bukan Islam yang tinggal di negara Islam; Kharaj, cukai yang dikenakan
terhadap tanah pertanian milik bukan Islam; ‘Usyur, cukai
perniagaan yang dijalankan di negara Islam; Ghanimah, harta yang diperoleh
daripada musuh melalui peperangan; dan al-fay, harta yang diperoleh daripada musuh tanpa
peperangan. Bentuk cukai yang diamalkan oleh Rasulullah ketika itu menunjukkan
kecekapan Rasulullah SAW seorang yang bijak, tegas, adil, dan cekap dalam
urusan kewangan serta pentadbiran negara.